30.4.11

Piruetit piilosilla

Eilen mun kadonneeksi ilmoitettu triplapiruetti löytyi taas - työmatkojen, pääisiäspyhien, kipeitten nilkkojen ja epävarmuuden kasan alta! Sanonpa vain, että tervetuloa takaisin ja olen todella kaivannut sinua! Meillä oli siis kahden viikon tauon jälkeen taas Marie-Pierren jatko 3 balettitunti, ja ihana tunti olikin. Ainoa haitta oli mun kipeät ja jumit lihakset torstain aamutunnilta - sen siitä kuulkaas saa kun viikkoon ei tee mitään ja sitten änkee kaiken menetetyn treenin kahteen päivään! Keskellä meinasi jo happi loppua kun tehtiin pikkuhyppyjä. Hävetti kun huohotin siinä sarjojen välissä, varsin kun näin M-P:n ilmeestä että hän oli hiukan ihmeissään mun surkeasta kunnosta. Toisaalta hän huolehtii muutenkin aina meistä. Kun yksi harvemmin käynyt tyttö istahti harjoitusten välissä alas, hän kysyi heti että onko kaikki hyvin. M-P:n tunneilla ei pidä lepäillä ellei ole tosi kyseessä!

Photo by Kyle Froman of New York City Ballet

Tangossa tehtiin muutama pirullisen nopea sarja, ja yksi toistettiin neljään kertaan kun ei millään meinanut upota. Heh. Se meni näin: 1.osa 5. asento, degagé piqué - degagé piqué - enveloppé - degagé releve´ eteen, sama sivulle, ja taakse - 2. osa: 5.asento, jalka takana - degagé sivulle, tanko jalka degagé taakse, ulkojalka sivulle, tankojalka eteen - 3.osa: 5.asento ulkojalka takaa - degagé croisé pättyen taakse - ja sama sarja aloittaen takaa. Tämä kaikki yhteen, ilman taukoa. Ekalla kerralla pääsin mukaan koska tiedän jo mitä tempoa M-P tarkoittaa kun hän varoittaa meitä, se on siis sikanopea! Mutta aina sen kakkos-osan kohdalla meinasin mennä puihin, koska painon siirto jalalta toiselle kesken nopean sarjan on tosi vaikeata. En kyllä ollut ainoa.. M-P käski meidän tehdä pieniä liikkeitä, ja kaikki nopealla aksentilla sisään. Kuulemma hyvin New York City Balettia! Tuon kommentin jälkeen tsemppasin vielä enemmän, ja sainkin sarjan menemään alusta loppuun! Ja kehut siitä :)

Laitan tänne väliin yhden suosikkivariaationi, "Tchaikovsky Pas de Deux". Tanssijat eivät ole New York City Baletista, Laëtitia Pujol on Pariisin Oopperan baletin danseuse étoile, mutta koreografia on tietenkin Balanchinen. Jos tämä video ei joskus enää näy tässä, laittakaa viestiä. Balanchinen säätiö poistattaa nimittäin näitä youtubesta yleensä aika nopsaan. Toivottavasti mahdollisimman moni ehtii kuitenkin nähdä tämän hienon klassikon! Ja todella tyylikkäänä toteutuksena:


Keskellä meillä oli yksi uusi ja haastava piruettiharjoitus. Aloitettiin 5:stä asennosta, plié ja siitä yksi en dehors piruetti niin että passé vaihtuu käännöksen aikana takaa eteen ja asento päättyy neljänteen relevéssä. Siitä taas piruetti (tai oikeastaan kyseessä oli kännös) ilman plietä ja sama lopetus. Vielä yksi käännös ilman pliétä, sitten lopetus tuplapiruetilla, nyt normisti plién kera. Vaikeinta oli tehdä korkea passee ja lopettaa isoon neljänteen, kunnolla ristiin ja ilman tasapainon menetystä. Mutta se oli kiva harkka, jostain syystä vika piruetti onnistui silloin paljon paremmin. Harjoittelin sitten myös toisen ryhmän mukana, hieman sivussa (meillä on tosi pitkä sali, ja oven vieressä vielä yksi lyhyt peiliseinä - tässä kohtaa salia ei yleensä kukaan tee keskilattian harjoituksia). 

Ja sitten siinä kävi niin että kun tein vielä sarjan loputtua yhden ylimääräisen kertauksen, just for me, niin onnistui mun paras triplapiruetti ikinä. Oikeasti! En riuhtaissut vauhtia, passee oli auki ja pää spottasi. Ja olin niin keskellä kuin olla voi. Ja arvatkaa mitä, juuri sillä hetkellä kun jäin vielä pyörimään, M-P kääntyi pois eikä huomannut mun Hetkeä laisinkaan! Jälleen kerran triplani tuli esiin kun kukaan ei ollut näkemässä. Alan jo epäillä että kyseessä on Satumaan piruettikeiju..

Hah, kiinni jäit!


28.4.11

Aamutunnille!

Yes! Edellisessä postauksessa vielä harmittelin kun en enää koskaan pääse aamutunneille, mutta.. tänään pääsin sittenkin! Kas kun pitämättömia lomia oli vielä lisää niin sain nyt sitten loikoilla tämänkin torstain päivän. Mutten todellaakaan laiskotellut, hah! Nousin ylös jo kello 7.30, söin puuroni ja läksin reippaana tanssikoululle. Vähänkös kivaa, viimeksi olen ollut aamutunnilla kai joskus joulukuussa! Menin eilen jopa kiltisti ajoissa nukkumaan, mikä on muuten mulle mahdottoman vaikeata. Mutta oikean balleriinan päivä se vasta rankka onkin..


Paitsi että sain nauttia päivänavauksesta baletin parissa, parasta tässä aamutunnissa oli se että oma openi Gabriella oli taas opettamassa! Oikeasti hän palaa äityislomaltaan vasta kesäkussa, mutta oli siis tämän viikon sijaistamassa. Hieman jännitti, kun olen viimeksi ollut hänen tunneillaan viime vuoden lokakuussa. Siitä ei ehkä ole niin kauan, mutta kun kävin silloin säännöllisesti noin 3-5 kertaa viikossa (kahden vuoden ajan) niin puolen vuoden tauko kyllä tuntuu! Ja nyt kun olen ehtinyt tanssimaan vain noin kahdesti viikossa, niin hieman huoletti josko olen open silmissä ihan lösähtänyt.. 

Onneksi meillä on tässä välissä kuitenkin ollut ihana Marie-Pierre opettamassa, joka edustaa ranskalaista koulukuntaa parhaimmillaan. Korjauksia tulee ensimmäisestä sarjasta viimeiseen, sekä sanallisina että hands-on, tasaisesti kaikille ja paljon. Sekin on kivaa että hän aina huomaa kun joku tsemppaa tosissaan, ja ymmärtää myös suhteuttaa palautteen kunkin oppilaan yksilölliseen tasoon. Hän on todella iloinen ja positiivinen opettaja, aina kannustamassa parempiin suorituksiin!

Voihan sitä katsoa varpaitaan tuostakin vinkkelistä..
Valokuva: Gene Schiavone, tanssijaa en tiedä.
Pakko muuten sanoa, että aamulla mun kroppa ei ole ihan parhaimmillaan. Sitä venyvyyttä puuttuu vielä, ja selkäkin on jäykänpuoleinen. Ei ihan onnistu tuo ylläolevan kuvan asento! Ei kyllä iltaisinkaan, heh.. Tunti oli osin myös teknisesti vaikeampi kuin viime perjantain jatko3, etenkin keskilattian petit allegro. En tiedä johtuiko aikaisesta aamusta ja kahvin puutteesta (olin unohtanut juoda omani), mutta vaikka silmät  näkivät sarjat, aivot olivat tauolla (ja odottamassa sitä kahvia). Yksi sarja meni (kai) näin:

Tombé pas de bourré (tbdb) -  cabriole devant (oikea käsi edessä alaviistossa allongé ja vasen takana) - glissade - brisé - changement - t b d b - cabriole devant (sama) - chassé - grand jeté attitude - askel - grand jeté attitude. Tuossa viimeisessä hypyssä on lisänä ylävartalon epaulement, katse ensin oikealle alaviistoon, ja sitten hypyssä kohti yleisöä. Meinas vaan koko ajan mennä välihypyt ja askeleet sekaisin, lopulta niin paljon että total black-out! Oivoi.. ensin G oli laittanut mut näyttämään hyppysarjan (hänellä nilkka kipeänä), ja sitten hän päivitteli että mitä mä oikein sählään. Kun ollaan tehty vaikeampiakin juttuja (totta) ja mun pitäisi kyllä osata nämä! Hieman nolotti. Vaikka olin samalla mielissäni siitä että ope tiesi odottaa multa enemmän! Ei olis kuitenkaa pitänyt unohtaa juoda sitä kahvia.. ;)  Tai ehkä joku energiajuoma olisi vielä parempi? Hitsi, tällä tanssijalla sitä poweria kyllä riittää!

Carla Korbes, ballerina with Pacific Northwest Ballet 


30.4.2011 LISÄYS: näin sarja meni oikeasti, sain Gabriellalta tarkennusta. Muistin siis alunkin ihan väärin! Taisin sekoittaa ison hyppysarjan kanssa. Hyvä minä.


1.0SA:
jeté, temps-levé,
(pieni) sissonne développé sivulle, pas de bourré
cabriole, (nopea) pas de bourré, brisé, entrechat 3

2.0SA:
jeté, temps-levé
(pieni) sissonne développé sivulle, pas de bourré
(heti vasen eteen) chassé, posé jeté eteen, posé jeté eteen 


Kaikki kyllä tietävät sen että kun opettaja on uusi, sarjojen kanssa on aina vähän säätämistä. Ja vaikka G:n tyyli on mulle entuudestaan tuttua, hänellä on tapana heittää haastetta joko askelyhdistelmien tai tempon muodossa. Mutta omista sählingeistäni huolimatta tykkäsin ihan hirveesti! Sain korjauksia entiseen malliin, siis ope oli heti tsekkaamassa mm. mun selän ja lantion linjausta ja huomasi myös jokaisen ei ihan loppuun asti ojennetun nilkan tai liiallisen jäykistelyn/jännittämisen. Se on ihan mahtavaa kun saa niin paljon huomiota! Opeteltavaa kun riittää ihan loputtomasti.. Lisäksi tehtiin tosi kaunis ja hengittävä adagio, erilaisia piruettisarjoja, liikkuvia ja haastavia valssisarjoja ja grand allegroa. Pirtsat onnistui aika hyvin, paitsi ei en dedans-suuntaan. Jostain syystä olen sen kanssa taas helisemässä.

Tunnin jälkeen halusin vielä harjoitella itsekseni fouetté-piruetteja, mutta kun G huomasi aikeeni hän jäikin katsomaan.. Meinasin odottaa että hän lähtee, mutta ei auttanut. Ja tietenkin meni heti pieleen! Aina sama juttu. Jos mulla on vähänkin paineita, fouetteista ei tuu mitään. Pitäisi olla sellainen hällä väliä ja whatever -asenne, ja sitten ihan rennosti vaan! No, sanoin opelle että jännitin ihan liikaa kun hän katsoi. Siihen Gabriella vain nauroi hyväntahtoisesti ja sanoi kyllä ymmärtävänsä, että se on ihan tavallista.. Mutta vielä mä näytän! Toivottavasti..

25.4.11

Aamun aikainen

Juuri kuulin tanssikamultani että vakiopettajani Gabriella palaa äityislomaltaan jo takaisin opettamaan - tosin hän käy sijaistamassa vain ensi viikon tiistain (26.4.) ja torstain (28.4.) aamutunnit (klo 10-11.30). Vähänkös harmittaa etten itse pääse! Sen jälkeen kun vaihdoin vuoden alusta uusiin työtehtäviin ovat iltavuorot jääneet pois, eikä ole mitään mahdollisuutta päästä aamuisin treenaamaan. Muuten kuin lomilla siis. Olen kuitenkin aina tykännyt tanssia heti aamulla, eikä siksi että treenit olisivat pois alta ja päiväjärjestyksestä. Vaan siksi että se on ihana päivän aloitus! Etenkin jos ei ole kiirettä töihin, ehtii rauhassa venytellä, suihkutella ja mennä suoraan lounalle. Ja hyvässä lykyssä olen samana päivänä mennyt vielä uudestaan iltatunnille.

Seuraava video on Bejart Ballet Lausannen aamutunnilta.. Meinasin kyllä tippua tuolilta kun katsoin tätä. Mielettömän upeita tanssijoita! Ja katsopa tarkkaan miten eräskin ballerina tekee keskellä developpéta..


Ihmettelen kyllä että kesällä ei ole aamutunteja tarjolla. Opistollakaan (HTO) ei ole kuin yksi, ja se on alk2/J1 tasoa. Toista oli vielä viime vuoden kesänä, jolloin itsekin vielä pääsin. Oikeasti, on aivan mahtavaa että treeneistä voi lähteä suoraan rantsuun ja jos tykkää, niin laiskotella vaikka koko loppupäivän :)  Pitääpä muuten kysyä josko Tanssivintillä on aamutunteja, siellä on kesäisin tehty joskus jotain poikkeuksia - vaikka nettisivuilta on usein turhaa hakea ajankohtaista infoa! No, mä en pääsis kuitenkaan kuin lomilla. Enkä edes tiedä vielä missä vietän koko kesäni. Helsinki on tosin ihana kesäkaupunki.. 

Tajusin just että tällä viikolla mulla on todella lyhyt kolmen päivän työviikko, koska pidän perjantaina lomaa. Itse asiassa on vielä noita pitämättömiä lomapäiviä lisää, ja ne pitäisi oikeastaan käyttää huhtikuun loppuun mennessä.. Taidanpa huomenna kysyä pomoltani josko voisi ottaa vielä sen torstainkin. Kunhan ei ole liikaa ruuhkaa, ketään työkavereita ei ole poissa ja saadaan kaikki kuntoon ensi viikon työmatkaa varten. Senkin takia olisi kiva saada tästä viikosta tanssintäyteinen, sillä tulevan messumatkan takia jää taas parhaat baletit välistä. Olen silti innoissani, on tosi kiva päästä tekemään töitä Saksassa! 

Googlasin jo mitä Essen:in kaupungilla on tarjottavana, ja enpäs tiennytkään että se on varsinainen tanssin kaupunki! Siellä on yksi Saksan top5 balettikouluista (sisäoppilaitos), ja lisäksi kaksi muuta ammatillista korkeakoulua. Lisäksi on tanssiryhmää, balettia, Aalto-teatteri, ja jokunen koulukin. Oli tietenkin pakko tsekata josko ehtisi siellä edes yhdelle tunnille.. Mutta kun olen töissä kl 10-18, se rajaa vaihtoehdot aika vähiin. Ja toisin kuin täällä tai esim Berliinissä, iltaisin ei ollut mitään jatkotason tuntia klo 18.30 jälkeen. Yhden aikuistunnin bongasin, ja se taitaa olla jonkinlainen alk2-J1. Jos vain ehdin, meinaan kokeilla! Aamutunteja olisi muuten sielläkin ollut tarjolla, ja vieläpä joka päivälle. Huokaus..


Kuva: luultavasti Daphne Bougiasi (Bejart Ballet), valokuvaaja tuntematon. Laitoin sen tähän kun siinä on sitä aamuruskon valoa ja tunnelmaa..

23.4.11

Mämmiä ja balettia


Tiukka, kahden viikkotunnin tahti jatkuu vieläkin, heh.. Pääsiäinen katkaisi lupaavasti alkaneen treeniputken, mutta vaikka olisinkin tänään voinut mennä eri koulun lauantain tunnille, jätän väliin. Mulla on korvattavia tunteja omassakin koulussa, enkä viitsi maksaa 16 euroa ylimääräistä muualle. Laitan mielummin säästöön, kohta pitää kuitenkin ostaa taas uudet kärkitossutkin. Joten Pääsiäispyhät jatkuvat mämmin (mulle vaahdotetun vaniljakastikkeen kera) ja lekottelun merkeissä, ja kiitos aurinkoisen kevätsään, myös reippaasti ulkoillen! Edellisessä postauksessa kirjoitin jo mitä yritän tehdä kotona jos en pääse tanssimaan, mutta nyt huomaan jo laistaneeni.. Aijai. Tosin ehdin käydä vielä viime torstaina baletissa, joten ei tässä ole ollut kuin vasta yksi välipäivä! 

Tänään meinaan kuitenkin tehdä vielä vastusnauhalla nilkkojen "punneruksia" ja ojennuksia. Ei muuta kuin istun jalat edessä ja selkä suorana, ja kiepautan nauhan päkiän alta niin että varpat ovat sen sisällä. Teen koko jalkaterän rullauksia, aloittaen flexatusta asennosta ja venytän varpaita pitkäksi huolellisen demi-pointen kautta. Tätä jo mun ihan eka ope tahkoi meille päähän: heel - ball -toe, eli kantapää - päkiä - varpaat. Toinen hyvä variaatio on ojentaa jalka ja nilkka, ja sitten flex and pointe varpaat pelkästään. Näitä kun työstää oikein, etenkin jokaista tenduta tehdessä, niin saa hyppyihin voimaa ja ojennuksiin linjakkuutta! Ensimmäinen video näyttää Nichellen (danceadvantage.net) toe sit-upseja:



Seuraavaksi siirryn yleensä keittiön ovenpieleen (ovi on nostettu kellariin ajat sitten), otan kevyesti tukea ja teen relevé-sarjat. Alkuun ekassa asennossa, ja todella keskittyen kropan ja jalkojen linjaukseen. Yritän nostaa itseni jokaisesta nivelestä ylös, venyttää polvet pitkiksi, tuoda kantapäät eteen ja puristaa sisäreidet yhteen. Kun vaihdan yhdelle jalalle olen tosi tarkkana siitä että demi-pointe on maksimissaan ja että kantapää ei käänny sisään. Katson myös että peppu on alhaalla ja että lantion ja yläreiden kohdalla ei ole kulmaa. Päästän myös aina välillä kädet irti ja kokeilen heiluuko vai ei. Tärkeätä on ettei "istu" jalan päällä, vaan että relevé on koko ajan aktiivi, käyttäen koko kroppaa! Olen tehnyt aika lailla samaa sarjaa kuin tunnilla:

1. ekassa asennossa: 2 x hitaasti demi - suorista - relevé / 4 x nopeasti demi ja relevé / 8 x suoraan ylös.
2. toisessa asennossa: sama
3. oikea jalka, vasen takana coud de pied: sama
4. vasen jalka, oikea takana..
5. oikea jalka, vasen takana matalassa arabeskissa (keskivartalo ja selkä hyvin suorana)..
6. vasen jalka, oikea takana..

Koko sarjan voi toistaa kahdesti, mutta sitten riittääkin. Kannatta sheikata ja venytellä pohkeet hyvin tämän jälkeen! Jos huomasit, tämä sarja preppaa jalkoja pointe-tekniikkaan, mutta en silitikään harjoittele kotona kärkitossuilla. Olen katsonut että on järkevämpi tehdä niitä harjoituksia vain pätevän opettajan valvovan silmän alla. Sen verran paljon korjauksia saan tunnilla, että olen vielä liian kaukana varmasta ja puhtaasta kärkitossu-tekniikasta! Lisäksi on aina se vaara että sitä tulee kotona hölmöiltyä ja satuttaa itsensä. Tai istuttaa lihasmuistiin vääriä tapoja - sitä onkin todella vaikeata mennä jälkikäteen korjaamaan. Lisa Howell:illa on kuitenkin erinomaisia harjoituksia joita voi tehdä turvallisesti kotona, esimerkkinä seuraava "painon siirto jalalta toiselle". Yksinkertaista, mutta juuri siksi niin toimivaa:

Kannattaa samalla katsoa myös Lisan muita harjoituksia, hän on todellinen asiantuntija!

Lisäksi olen tehnyt harjotuksia jotka saisivat mua paremmin tiedostamaan nilkan linjausta pirueteissa - niissä mulla on nimittäin taipumusta banaaneihin. Ja nyt en tarkoita mitään upeata kaarta, vaan passéssa olevan nilkan sisäänpäin pronaatiota. Ei kaunista. Hitaasti menee ihan hyvin, mutta pirueteissa saatan lähteä ympäri ennen kuin asento on kohdallaan. Sain Marie-Pierreltä viimeksi aika painavat sanat siitä, siis että mun pitää työstää se asia kuntoon! Se on hyvä että hän on niin tarkka, muilla tunneilla tästä ei ole liiemmin tullut palautetta. Joten olen kotona seissyt upottavan pehmeän villamaton päällä, piruettiasennossa (sekä relevé että tasajalalla), ja vienyt kantapäätä eteen ja polvi niin sivulle kuin menee. Ongelma on kuitenkin se lähteminen piruettiin.. Passé retirétä ei tehdä polvea nostamalla, vaan tuomalla ojenettu nilkka nopeasti polven eteen. Ehkä se onkin eräänlainen pas de cheval? Hmm.. tuo mielikuva vois itse asiassa toimia. Hitsi, missäs vois nyt tehä pirtsoja suht turvallisesti?

Kuva ylinnä on valokuvaaja Gene Schiavonen kokoelmista, tanssija Katie Williams (ABT). Ehkä olisi pitänyt laittaa kuva mämmistä, mutta kaikkihan sen tietää. Maistuu paremmalta miltä näyttää. Ja baletti näyttää paljon kauniimmalta! Tämä ballerina tuskin on kauheasti letkotellut mämmiä syöden, mutta tarvii sitä hiilareitakin hypätäkseen tuohon malliin! Ja niitä mämmissä riittääkin. Ja kuitua! Varsinainen balettitanssijan terveysherkku siis.. ;)

19.4.11

Balettitunnit vähissä, konstit ei!

Just laskin että mulla on baletin tuntimäärä tippunut erinäisistä syistä jo alle kolmeen viikossa, mikä on mulle siis todella vähän! Huomenna ehdin just vielä yhdelle tunnille ennen pääsiäisen pyhiä ja seuraava tunti onkin sitten vasta viikon päästä keskiviikkona. Siihen päälle vielä yksi työmatka Vapun jälkeen - niin taas jää neljä tuntia välistä. Näin vähän treenasin viimeksi viime vuoden heinäkuussa, jolloin en siis treenanut ollenkaan! Tosin silloin piti rauhoitella tulehtunutta polvea, ja nyt on vain pyhät ja työt tiellä. Onneksi pääsen toukokuun puolessa välissä taas vauhtiin. Katselin tätä Scottish Ballet Companyn live stream -videota ja ei voi  muuta sanoa kuin että ihan hirvee hinku päästä tunneille!


Scottish Ballet: Live Stream - Class March 2011 from Scottish Ballet on Vimeo.

Mutta sillä välin ei auta muu kuin ottaa lisäksi kotikonstit käyttöön! Miten siis pitää tasoa yllä kahdella vaivaisella viikkotunnilla? Ihan alkajaisiksi voisi vaikkaa nostaakin aerobista kuntoa. Nyt kun lumet ovat vihdoin sulaneet lenkkipoluilta, meinaan aloittaa taas reippaat kävelylenkit Espoon Rantaraittia pitkin. Samalla pääsee nauttimaan upeista merimaisemista ja raittiista ulkoilmasta! Juoksemisesta en ole koskaan välittänyt, ellei kyseessä ole sitten enintään 400 m pikamatka, mutta kävelystä kyllä pidän. Kolmen vartin lenkillä ehtii siinäkin tulla hiki, jos on tarpeeksi nopea. Toinen vaihtoehto olisi uinti. Ennen teini-ikää uin peräti seurassa, mutta kyllästyin lopulta altaanpohjan näkymiin.. Uiminen luonnonvesissä sen sijan on ihanaa, vaikka nyt onkin vielä liian aikaista ja kylmää. Ehkä pitäisi kuitenkin suunnata halliin? Rintauinnissahan voi treenata vähän aukikiertoa!

Kotona sisätiloissa teen lähinnä pitkiä venytys-sarjoja, mutta myös joitain vahvistavia lihasharjoituksia. Tarkoitan erityisesti vatsalihaksia, niitä syviä ja baletille niin olennaisia keskustan koossa pitäviä lihoja! Jos laiskottaa, luistan näistä yleensä ensimmäisenä.. Tunneilla käytän niitä kyllä ihan tosissani, mutta kuten jo tuossa sanoin, kaksi kertaa viikossa ei paljon auta. Joten: töihin siitä jo! Löysin joskus hyviä ohjeita Karen Clippingerin kirjasta Dance Anatomy and Kinesiology, ja google-kirjoihin on skannattu tuosta kirjasta ihan kokonaisia sivuja, myös vatsalihasliikkeistä: books.google.com.

Jos pilates on tuttua, on myös lankku ("the plank"), joka yksi mun suosikkiharjoituksista: kroppa suorana, napa kohti selkärankaa, hengitä koko ajan ja pidetään asento alkuun 60 sekunttia. Tauko ja uudestaan. Tästä on olemassa erilaisia variaatioita, mutta oheinen kuva näyttää perusasennon:
Kun tämä alkaa tuntua suht helpolta, voi esim nostaa vuoronperään toista jalkaa yläviistoon. Kunhan pitää keskustan koko ajan vahvana! Toinen hyvä keskivartalo-hallinta harkka on seuraava: mennään kontalleen, ojennetaan vastakkainen käsi ja jalka pitkäksi ja samalle korkeudelle kuin selkä (joka on suorana). Pito, hengitys ja vaihto. Ei välttämättä tunnu kovin kummoiselta, mutta kun sen tekee rauhallisesti ja heilumatta  niin siitä on kyllä hyötyä.

Yksi minkä balettiope teetti joskus tunnin alussa on tämä: selinmakuulle, nosta jalat suorina ylös (alle 45 astetta), nosta samalla ylävartalo irti lattiasta - ja pumppaa käsivarsilla (suorina sivussa). Tee niin paljon kuin pystyt, pidä tauko ja uudestaan. Itse tykkään pitää samalla jalat aukikierrossa 1. asennossa (ja samalla puristaa noi reisien sisälihat yhteen).

Nämä olivat siis joitain mun omia kotona tehtäviä suosikkejani, mikäli vatsatreenista nyt edes voi puhua suosikki-tekemisenä.. Tehokkaampaa olisi tietenkin käydä oikeilla pilates- tai core-tunneilla, mutta nyt on sekä aika että rahat vähissä. Näitten vatsalihasharjoitusten lisäksi teen myös jalkatreeniä, mm releveitä ja nilkkaa vahvistavia liikkeitä. Ja päälle tietenkin venytykset. Yksi hyvä linkki minkä voin suositella kaikille on Deborah Vogelin blogi thebodyseries.com, sieltä löytyy todella asiantuntevaa apua tanssijan koko kropalle!

16.4.11

Polvi ylös ja kantapää eteen!


Eilen oli aivan mahtava balettitreeni! Olen taas panostanut kunnon yöuniin - ja eron huomaa oikeasti! Kroppa jaksaa paremmin, enkä tipu enää kärryiltä kun vaihdetaan suuntia, heh. Opin tässä senkin, että 6 tuntia on mulle liian vähän. Ainakin jos samana päivänä tahtoo tanssia! Ja olen myös huolehtinut siitä että rauhoitun joka ilta venyttelemään, pitkään ja hartaasti. Se on kuulkaas niin että nothing comes from nothing. 

Nyt meillä oli taas joitain uusia kasvoja balettitunnilla, myös hyvä tanssikamuni Saara pääsi vihdoin. Tankoon meni ehkä siksi tavallista enemmän aikaa, koska joitain tuttuja harjoituksia piti näyttää ja lisäksi Marie-Pierre halusi selvästikin kertoa uusille mitä hän haluaa ja ei halua nähdä tunnilla. EI: yli-aukikiertoa jonka aiheuttaa väärän linjauksen (ja pyllistelyä :) KYLLÄ: pitkät linjat, korkeat passét, kantapää aina eteen, polvet aina 100% venytettyinä.. EI: robotteja, EI katse alas, EI sisäänpäin kääntynyttä tanssimista. KYLLÄ: oma maksimi kaikessa. KYLLÄ: tanssijoita! Kamuni kyllä pärjäsi oikein hyvin, laittoipa M-P hänet kehujen kera näyttämään grande ronde de jambe en l´air:in. Siinä kun on se kriittinen kohta, missä aina meinaa lonkka kääntyä ja jalka tipahtaa sisään - toimii jos venytät työskentelevää jalka pitkälle, etkä unohda tukijalan aukikiertoa (mieti reiden ylintä sisäosaa ja tuo se eteen). Hyvä Saara! :)

Jotkut harjoitukset olivat ihan hulvattomia, siis niin nopeita että jos pää ei ehtinyt napata sarjaa, niin ihan turha toivo pysyä mukana! Onneksi olin kerrankin nukkunut riittävästi.. Yksi sarja meni näin: suunnissa degagé (jeté) piqué devant, sama taakse, sivulle 2 kertaa, sitten ristiin ja cloche läpi, pikee eteen, käänny tankoon päin -pikee a la seconde, käänny ja pikee taakse. Ja toinen puoli. Ja vielä sama en dedans. Kaikki degagét siis pikeillä. M-P varoitti meitä että on nopea sarja, ja muistavathan kaikki nyt varmasti miten meni.. Kun musa lähti, katoin että hei no problem, ei tämä ole liian paha - mutta: M-P pysäytti musan, hymyili ja näytti uudestaan. Meidän pitikin tehdä koko sarja tuplanopeudella! Epäuskoisen naurun jälkeen tsempattiin kaikki ihan tosissamme, eikä ollut yhtään niin surkeeta! "Guys, you did really good!"

Pointe-tunti oli myös ihan parhaasta päästä. Tehtiin tangossa ekaa kertaa attitude tasapainoja, ja tärkeintä oli löytää kaunis ja oikea linjaus, ei korkeus! Polvi siis joko ylempänä tai samalla linjalla kuin nilkka, eikä mitään banaaneja. Se on jotenkin attitudessa vielä vaikeampaa tuntea nilkan oikea asento, mutta nyt näin todella eron. Yhtä mitä en uskaltanut tunnilla tehdä, oli piruetti en dedans. Se kanssa mulla on välillä ihan puolivarpaillakin ongelmia, enkä halunnut ottaa riskejä. Saatiin tietenkin tehdä pelkkää tasapainoa. Sen sijan piqué piruetit lattian poikki sujuivat jo sillä nopeammalla tempolla! Jee :) Korjauksia tuli taas roppakaupalla, ja joitain kehuja myös. Noottia tuli kuitenkin taas kantapään asennosta, joka on mulla liian usein pirueteissa vinksallaan. Eikä siihen ei ole mitään hyvää syytä, se on vain huono maneeri. M-P sanoi aika painavat sanat siitä, että mun pitää todella miettiä sitä ja tehdä töitä sen eteen. Joten: ylimmästä kuvasta vähän mallia ja: "Present your heel!" :)

Kysymys: mikä on sinun heikkous, tai maneeri josta et meinaa päästä eroon?

Lopuksi videopätkä baletista Who Cares. Viime viikkoisen hienon mutta "tummanpuhuvan" Sokean Mielen jälkeen teki mieli jotain kevyempää, mutta silti tyylikästä.  Olen muutenkin aina ihaillut näitä Balanchinen teoksia oman erityisen liikekielensä takia. Sattumoisin myös M-P tykkää käyttää hänen liikemateriaaliaan tunneilla. Muuten: Näitä Mr. B:n baletteja ei yleensä pysty netistä katsomaan, koska säätiö on super tarkka valvomaan tekijänoikeuksia. Siksi tässäkin puhutaan säveltäjä Gershwinistä, eikä baletin koreografista. Klikkaa teoksesta lisää tietoa: www.balanchine.com/content/site/ballets/82 

Kohtaus: "The Man I Love", tanssijana Viviana Durante.

13.4.11

The Black Schwein and Other Drama

Hesarin lukijat olette vissiin jo nähneet tän päivän sarjiksen, mutta mun oli ihan pakko laittaa myös tänne omaan blogiin! Oisko eka kerta kun balettia on Viivi & Wagnerissa? Ja jos vika puhekupla ei ihan auennut, "schwein" on "sika" saksaksi. Schwein, swan.. Heh heh, mua naurattaa tämä vieläkin :D Joo, mulla on aina ollut halvat huvit.

Toinen piirretty balettiherkku mikä tuli hiljattain vastaan on tämä Juan Carlos Lopezin lyhyt animaatio. Se ei kyllä enää naurata, mutta on niin koskettava että jakoon myös:


Pas De Deux - Vancouver Film School (VFS) from Vancouver Film School on Vimeo.

Tässä tämä lyhyt postaus. Nyt mun on ihan pakko venytellä kaikki kireys pois ja mennä kerrankin ajoissa nukkumaan. Ei siis twiittailua yömyöhään! Piti tänään jättää baletti väliin kun oikea nilkka taas ärähti. Harjoittelin maanantaina kotona yhden jalan nopeita releveitä (pliestä), siis ihan pehmeillä tossuilla, mutta jotain tein väärin - yhtäkkiä sattui ihan pirusti. Voin kuitenkin kävellä ihan normaalisti ja juostakin ja tehdä relevét - kunhan ei just osu siihen minimaalisen pieneen virheasentoon. Se on vanha vaiva, viimeks sama juttu vuosi sitten kun valmisteltiin kevätnäytöstä. Ärsyttävää! Ja just kun toinen nilkka rauhoittui.. Se taas ärähti kun yritin liikoja pointe-tunnilla. Vasen jalka kun on mun hyvä jalka, ja tahdon ottaa aina siitä koko ilon irti. Nyt pitää olla kuitenkin tarkkana, en halua missata yhtään enempää tunteja! Pitäkää tekin hyvää huolta itsestänne :)

10.4.11

Tanssien kohti kevättä ja Berliiniä

Olin eilen katsomassa Susanna Leinosen uutta teosta Sokea Mieli täyteen pakatussa Lumeen katsomossa. On tosi kiva nähdä että myös nykytanssi vetää katsojia, vaikka itse hakeudun useammin klassisen (tai nyky-) baletin pariin. Tosin jos budjetti ja aika antaisi myöten, kävisin useammin myös Töölönlahden ulkopuolella. Etenkin kun nykytanssia tuodaan lavalle näin korkeatasoisesti. Erityisesti kolahti alkupuolen tanssivideo, joka oli heijastettu leffateatterin kokoiselle screenille. Kun kimmaltava sade ropsahtaa screenille ja heijastuu takaisin lattiasta, se on visuaalisesti mielettömän hienoa! Video hyödynsi upeasti digitaalista tekniikkaa, tanssijoiden vuorovaikutus veden ja toistensa kanssa toi ihan uuden ulottuvuuden katsojan eteen. Niin hieno kun video olikin, aloin jo kaivata live tanssia näyttämölle.. Jota väläyteltiin aika ajoin läpinäkyväksi muuttuvan screenin takaa.

Onneksi meidän ei tarvinnut odottaa liian kauan! Tanssista jäi erityisesti mieleen ensimmäinen paritanssi ja Kaisu Höltän ja Jarkko Lehmuksen karisma ja läsnäolo. He todella tanssivat joka solulla, ja intensiteetti näkyi silmiin asti. Olipa hyvä tuuri että sain paikan ekalta riviltä! Käy vilkaisemassa blogia, sieltä löytyy myös Sokean Mielen älyttömän hieno traileri: Susanna Leinonen Dance Company
Kuvassa alla : Kaisu Hölttä ja Jarkko Lehmus, valokuva Sakari Viita.


Näytöksen jälkeen kotimatkalla havahduin valoon - klo 20 ja aurinko vielä taivaalla! Ihanaa.. Joka kevät se yllättää ja saa mielen herkistymään. En malta odottaa vehreyttä ja lämpöä! Tuleva kevät myös herättää sisäisen muuttolintuni - haluaisin lähteä taas reissaamaan.. Yksi mahdollinen työmatka Saksaan on tulossa toukokuussa, mutta työ on työtä. Ei sillä reissulla katsella nähtävyyksiä! Kesän vietän varmaan Suomessa, tykkään vaan niin paljon valosta. Mutta Suomen kesän loppupuolella voisi käväistä vaikka taas Berliinissä, joka on muuten mun lapsuuden kotikaupunki. Elokuussa (12.-28.8.2011) siellä on vuosittainen tanssifestari, "Tanz im August", ja elokuun lopussa on myös "Nacht der Museen", Berliinin oma ja hulppea taiteiden yö. Samalla pitää tietenkin mennä itsekin tanssimaan, ja olen jo löytänyt useamman vakipaikan minne on ihan pakko päästä joka kerta. Yksi näistä on tanssistudio Marameo, ja yllätyin kun heidän sivulle oli ilmestynyt videopätkä aamutunneista - siis just siitä tunnista jossa itse tapaan käydä! Viime vuosi jäi multa väliin, ja olin jo unohtanut kuinka nopeatempoiset ja vaativat tunnit ne olikaan.. Olin melkein helisemässä, mutta pysyin mukana juuri riittävän hyvin. Opettajakin toivotti tervetulleeksi takaisin!

Käy klikkaamaan linkkiä Marameo: Klassisches Tänzertraining! Videot löytyvät punaisten linkkien alta. En saanut tänne, koska videoille ei ole laitettu upotuskoodia. Mutta kannatta nähdä ekstra vaiva ja käydä katsomassa! Eka video näyttää Marion Buchmannin tuntia, jolla en päässyt käymään kun aamutuntien opet vaihtavat 2 viikon välein. Mutta toinen video näyttää otteita Edwin Motan tunnilta, ja täällä kävin useamman kerran. Videot näkyvät quicktime-playerillä, joka on mac-vakio mutta sen saa ilmaiseksi ladata: www.apple.com/fi/quicktime/

Marameon aamutunneissa on sekin hyvä puoli että maksavat vain kuusi euroa! Väkeä siellä on sitten kuin pipoa, ja on parasta olla ajoissa paikalla jos meinaa saada tankopaikan. Kerran oli melkein 40 tanssijaa jakamassa lattiaa - onneksi sali on tosi iso (23 x 11 m) ja siellä on myös riittävästi irtotankoja. Yksilöllistä opetusta ei sillä väenpaljoudella ehdi oikein saada, mutta yleisiä korjauksia piisaa. Ja musta on ihanaa ottaa mallia toisista, siis niistä tosi hyvistä ammattitanssijoista! Aamutunti on siis open class, eli kuka vaan joka haluaa saa tulla. Mutta lukkarissa mainitaan vielä erikseen että kysessä on vaativa taso, joka on tarkoitettu ensisijaisesti tanssijan koulutuksen saaneille ammattilaisille. Onneksi siellä on kuitenkin eritasoista tanssijaa, klassisen ja nykytanssin puolelta. Ja eri-ikäisiä ja kokoisia. Muuten olisin luikkinut äkkiä karkuun!

8.4.11

Bunny Knows Best

Vieläkin painaa messuviikon väsymys.. Kummallista kyllä, hotellissa nukuin paremmin kuin nyt kotona. Taitaa olla jo aika vaihtaa tuo 20 v vanha patja uuteen? Kävin kuiteskin viime maanantaina baletissa, mutta se oli silkkaa matalalentoa. Meinasin vetää pari kertaa lipat - tangossa! Opettaja teetti meille flic-flakkeja, mitkä osaan periaattessa suht hyvin. Ongelma on että olen viime vuoden opetellut näitä ranskalaiseen tyyliin, ja tämä ope taas tekee vaganovan mukaan (jossa siinäkin on tietty ranskalaisia vaikutteita). No, kun pää toimii säästöliekillä ja kroppa on väsy-jumi, nämä kaksi tapaa meni niin sekaisin, että olin lopulta jalat solmussa. Kirjaimellisesti. 

Jätin sitten keskiviikon treenin väliin kun heräsin aamulla väsyneempänä kuin yöllä nukkumaan mennessä. Mutta sitten olinkin jo laskemassa tunteja tämän päivän balettisatsiin jatko 3 + pointe. Mun pitää nyt kyllä oikeasti ryhdistäytyä, ruveta nukkumaan ja syömään taas kunnolla. Ja venytellä joka ilta ja aamu ja ennen ja jälkeen tunteja. Harmittaa kun on niin sairaan mahtava ope, ja ite oon tunnilla kuin vanha rätti. Kaikki vanhat virheet ja epävarmuudet nousee pinnalle takaisin, ja hartiat jännittyneniä ylhäällä koko ajan. "Shoulders down! Johanna, turn-out! Stretch your knees! Shoulder down!" Johanna, show me again.." Jos Marie-Pierre ei olisi niin vaativa ja samalla sympaattisen suloinen, olisin varmaan vaan lösähtänyt luovuttaneena salin nurkkaan!

Piruetit meni siis tänään päin persusta, anteeksi kielenkäyttöni, mutta kyseessä on ihan oikea tapahtumakuvaus. En dedans piruetissa otin taas vauhtia viiden edestä, muttä pyörin vain kaksi - ja passe-jalka taas korkkiruuvina tukijalan ympäri. Sain sen kyllä toiselle puolelle vielä vähän korjattua, mutta kaiken kaikkiaan, surkee esitys. Joku kehu kyllä irtosi jostain, koska jossain kohtaa kuulin "good Johanna!". Ja nyt oon niin väsy etten edes muista enää mistä se kehu tuli. Hitsi. Tunti oli muutenkin tavallista vaikeampi, tehtiin sama tanko kuin viimeksi - paitsi että olin viimeksi Jyväskylässä! Onneksi M-P muisti että en ollut tunnilla, joten sain kai vähän armoa ;)

Laitan tähän loppu-kevennykseksi aivan hulvattoman videon - I hope you like :)


Untalkative Bunny - 6 - Ballet Lesson by o0bunnies0o

5.4.11

Puutteessa..

Sitä tietää että on pahasti puutteessa kun kaikenlaiset tangot balettisalien ulkopuolella alkavat kiinnostaa siinä mielessä..

 

Työkeikka Jyväskylässä osoittautui lopulta rankemmaksi kun olin odottanut, vaikka sainkin tavata paljon uusia ja mielenkiintoisia ihmisiä. Päivät vaan venyivät tosi pitkiksi, ensin tehtiin myyntityötä tauotta ja sitten oltiin vielä edustamassa iltamyöhään. Hotellin sauna-osastosta ja pore-altaasta ehdin vain haaveilla.. Venyttelyt jäivät, jos ei lasketa yhtä kertaa sängyn päällä - joka oli muuten 4 x leveämpi kuin omani. Olin käymässä työkaverin huoneessa yömyssyllä (eka oma hetki koko päivänä), pomppasin sängylle ja kiskoin saman tien jalan korvani viereen. Tässä voisi olla tuhman tarinan alku, mutta mainittakoon että työkaverini (siis nainen) istui samaan aikaan tuolilla ja olimme kumpikin täysissä pukeissa. ;) Huvitti vain nähdä kaverini ilmeen kun hän nauroi siinä epäuskoisena kroppani asentoa - uhkasi kutsua ambulanssin paikalle! Heh.. Hän kyllä tietää että harrastan tanssia, mutta ei ole tottunut siihen että tanssijat ovat aina venyttelemässä tai harjoittelemassa jotain.

Sunnuntaina ehdimme just purkaa messuständin, pakata 8 rullakkoa ja sitten juosten hotelliin ja juosten junalle. Joka oli tietenkin myöhässä joka välissä. Ennen Keravaa juna pysähtyi keskelle-ei-mitään, odottamaan vapautuvia raiteita. Läksin etsimään vessaa, joka sekin oli tietty varattu. Mutta mikä sopiva tanko ikkunan alla, ja tilaa tehdä vaikka mitä! Oikeasti, mun käsi laskeutui ihan itsestään sille tangolle! Jos ei olisi ollut suora näköyhteys viereiseen osastoon.. Tein silti vaivihkaa muutamat tendut, ja jos junassa olisi ollut muita tanssijoita, se tanko olis ollut käytössä koko matkan :D

Oli sitten pakko päästä eilen balettiin, vaikka olin reissusta kotona vasta yhdeltä yöllä. En mä nyt voi ihan jokaista vastaantulevaa tankoa mennä hiplaamaan..


Oikea tanko.. Ja tätä ollaan muuten tehty pointe-tunnilla: relevé ja jalka tangolle (jambe sur la barre), siitä sitten venytykset eteen, taakse, jalka edessä, sivulla, takana. Ja kruununa jalka käteen (talon a la main), ja venytys ylös eteen. Kärjillä kaikki. Huh, miten se näyttääkin niin helpolta! Ja on ihan muuta :)

1.4.11

On the road..

Jyväskylä, 1.4.2011. Työmatkalla, toinen päivä ja toinen yö hotellissa. Messuilla 8-9 tuntia putkeen myyntityötä, lounaaksi ehtii vain suklaata ja kahvia.. Töistä suoraan edustamaan, herkuttelua ja viiniä. Ja yömyssyjä. Tämä työkeikka on kyllä oikein mielenkiintoinen, olen tavannut tosi hyviä tyyppejä Färsaaria myöten enkä ole ehtinyt pitkästyä yhtään. Oma aika on tosin kortilla, eilen esim läksin kotoa klo 8 ja olin hotellihuoneessa klo 24. Tänään päästiin sentään jo ennen iltakymmentä relaamaan. Huomenna taas putkeen töitä ja sieltä taas suoraan edustamaan.. On se silti kivaa vaihtelua. Tanssista ei kyllä voi puhuakaan eikä venytellä ei ehdi, vaikka sängylle mahtuisi (isompi kuin mun keittiö!). Ja olen syönyt niin paljon gurmeeta ja suklaata ja juonut viiniä veden sijan että taidan ensi viikon tanssitunneilla pukea ne löysimmät verkkarit päälle..

Mun piti siis alunperin tehdä  postaus miten pysyä kunnossa reissun päällä.. Voishan sitä tehdä esim punneruksia ja vatsalihaksia ja nilkkojen ojennuksia, mutta jostain syystä ei oikein tunnu tehokkaalta. Johtunee niistä kuohuviineistä. Kippis! Huomen aamulla vois silti yrittää ehtiä saunaan (poreallas), sais siellä lihakset vähän rennoksi. Ja ennen kotimatkaa on ihan pakko venytellä kunnolla!


Yksi hyvä tai huono puoli tässä on se, että huoneessani on tosi iso peili. Ei ylety katsomaan nilkan asentoa, mutta vois vähän tarkistella yläkropan epaulementia. Kunhan ehtisin olla tällä puolta tuntia pidempään.. Ja nyt en ehi muutenkaan kun kirjoitan tässä samalla.. ;) Toinen hyvä puoli tässä reissussa on se että olen saanut puhua saksaa, ja ruotsikin alkaa taas sujua. Omituista kyllä, mun englantiin on livahtanut tanskalainen korostus. Mikä on hassu yhteensattuma.. kas kun kuulin just että mun suosikki-balettitunnilla oli tänään käynyt vieras: tanskalainen herra hottis-husband-of- M-P, siis SKB:n taiteellinen johtaja KG! Vissiin tullut katsomaan mitä vaimo oikein tekee kaikki perjantai-illat.. Ei se sitten voinu käydä viime viikolla? Toisaalta, ihan hyvä näin. Mulla olis voinut mennä spasmat entistä pahemmin sekaisin. Hih. Lukaisepa täältä mielenkiintoinen haastattelu:  www.ballet-dance.com.

Hieman köyhä postaus mitä siis tulee omaan tanssimiseen.. No, ensi viikolla on paluu arkeen ja parit arkivapaat päälle tasoittamaan työputkea. Tavoite olis toistaa ne foutté-piruetit, ja sitten haluaisin todella tietää onko mun ryhmä näytöksissä mukana, ja millä kokoonpanolla.. 

Kysymys: Miten treenat silloin kun et pääse tanssimaan?