29.1.11

Ballet Boot-Camp!

Onneksi M-P:n tunnit ovat perjantaisin - eilinen 150 min satsi tyhjensi tankin niin totaalisesti että kaaduin sänkyyn jo ennen puoltayötä - ja nukuin kuin tukki kl 10 asti! Ensin meillä oli 90 minsan J3-baletti, jossa oli mm. aivan ihana adagio, ja siihen päälle vielä tunnin pointe-treeni. Loppua kohti jouduin jo luovuttamaan ja tekemään jotain liikkeitä puolivarpailla kun jalat kieltäytyivät yhteistyöstä. Madame oli keksinyt uuden tavan laittaa meidät töihin: harjoittelimme tangossa kärjillä kuten tavallisesti, mutta sitten piti heti toistaa sama liikesarja keskellä! Ihan sairaan tehokasta. Taisin kasvattaa jotain uusia lihaksiakin! ;)

Keskilattialla olisi ollut yhdessä sarjassa piruettikin, siis viidennestä asennosta, mutta kärjillä kantti ei ihan riittänyt. Kokeilin kuitenkin tehdä saman tangossa (fyysinen ja henkinen tuki!) ja toisella puolella onnistui! Yes! Ensi kerralla aion yrittää myös keskellä, rohkea rokan syö ja piruetin pyörittää, eiks? Pikee piruetit salin poikki toimivat jo aika hyvin, siis ainakin mun hyvällä puolella. Jostain syystä olen vasuri pyörijä, mikä on oikeastaan aika kivaa, sillä sarjat lopetetaan yleensä vasemmalle. Jää aina parempi fiilis! Harmi vaan että näytöksissä ollaan aina lähdetty tekemään viimeiset pikeet tai chaineét oikealle. Ja kun tanssii ryhmässä ei oikein parane lähteä eri suuntaan, vaikka kuin tekis mieli! 


Pointe-tunnin jälkeen meidän opettaja ilmoitti että hänellä on 5 min aikaa kysymyksille, mutta olin niin poikki etteivät ajatukset enää kulkeneet. Toisaalta tiedän jo että mun ongelmakohtiin auttaa vain kova työ, ei se voima ja tekniikka tule itsestään. Kotimatkalla sitten keksin että olisin voinut pyytää M-P:ltä läksyjä, kun tämä yksi kerta viikossa ei ihan riitä! Jotain olen omin päin - ja jaloin - jo tehnytkin, mutta omalta opelta saisi varmaan lisää hyviä vinkkejä. 

Photo: Martin Mydtskov Rønne

26.1.11

Kevätnäytöstä kohti. Todella ajoissa.

Oli hauska balettitunti tänään. Menin tavallisesta poiketen J1-tasolle, kun kuulin että siellä harjoitellaan jo kevätnäytöstä varten! Biisi on sama mitä tehtiin "mun" J2-tasolla kerran kaksi viikkoa sitten, jos nyt tekemisestä vielä voi puhua. Silloin mentiin koreografia kerran läpi, ihan kokeeksi vain. Mun ryhmäläisten olisi kuitenkin tarkoitus esittää se kärjillä, ja muut lavalle halukkaat saisivat tehdä sen myös pehmeillä tossuilla. Jostain syystä olen "joutunut" tuohon kärjillä tanssivaan ryhmään, vaikka kerroinkin opelle mun vähäisestä pointe-kokemuksesta! Omasta mielestä mun tekniikka ei vaan ihan vielä riitä, mutta opettaja tykkää että se vain edistää.. Tosin samainen opettaja ei ole koskaan nähnyt mua kärjillä, saattaa siis vielä muuttaa mielensä! Heh.. Pointe harjoituksia meillä on kuitenkin vain kerran viikossa, ja ihan eri opettajan pitämänä (vaikka loisto-ope onkin). Hiukan arveluttaa siis, mutta koreota voi tässä välissä kuitenkin opetella. 

Teknisesti koreografia ei ole onneksi liian vaikea, ei siis mitään piruetteja tai isoja hyppyjä, eikä batterieta vaativaa allegroa. Sen sijan "vain" tyylipuhdasta ja akateemista työskentelyä. Sitä hienostunutta port de bras:ta ja ylävartalon käyttöä (épaulement!) ja tietenkin viimeisteltyä jalkatyöskentelyä. Jep. On siinä tietenkin jotain äksöniäkin, bourreéta, paljon piqué tasapainoja, arabeskejä (myös hypäten, temps levé) ja jokunen assemblé ja pas de chatteja. Ja kärjillä piqué ballonét ovat mulle ihan riittävän haastavat!

Koreo on siis opettajan oma, ja yksi tytöistä on sitä päässyt esittämään jo toisen koulun näytöksessä. Hän saikin olla ekan ryhmän vetävänä tanssijana, mikä tuli kyllä tarpeeseen. Kaikilla kun ei ole mahdollista olla joka tunti paikalla, niin väkisinkin joku on aina ihan pihalla jostain osiosta. Itse en ollut tällä kertaa ihan ulkona, mutta puolessavälin kyllä, melkein jo pukkarissa asti. :) Vaihdoinkin parin yrityksen jälkeen ihan pokkana ekaan ryhmään, että pystyisin matkimaan paremmin. Onneks pääsin lopulta kärryille! Seuraavaksi voikin keskittyä hienosäätämään, ja sitä sitten riittääkin.

Musiikkina on valssi baletista Coppelia, ja säveltäjä tietenkin Leo Delibes. Samainen musiikki käytettiin sattumoisin 2 vuotta sitten, jolloin mun vaki-ope Gabriella sovitti valssin kahdelle tanssijalle. Eli silloin tehtiin mukailtu versio alkuperäisestä teoksesta ja nyt siis toisen opettajan eli Christinan oma koreografia, jolla ei ole mitään tekemistä Coppelian koreografian kanssa. Eihän kukaan pudonnut kärryiltä? Oli miten oli, kyseinen valssi on todella kaunis, mutta vaihtelu ei olis ollut haitaksi :) Mutta hyvä näinkin. Pääasia että pääsee taas lavalle! Lisään tähän kuitenkin vielä videopätkän Coppelian kuuluisasta mazurkasta, joka tanssittiin ryhmänumerona myös 2 vuotta sitten. Ei tietenkään täsmälleen näin, vaan meidän harrastaja-tasolle sovitettuna!

Royal Ballet esittää:

23.1.11

Pukuja ja tossuja!

En sitten lähtenytkään katsomaan Bolshoin live-lähetystä Giselle-baletista. Olin niin väsynyt että simahdin sohvalle neljän aikoihin ja heräsin uudestaan klo 18! Onneksi mulla ei ollut lippua valmiiksi ostettuna. No, kaverit kertovat mitä pitivät ja ensi kerralla laitan taatusti herätyskellon soimaan! Käytin sitten vapaa-ajan tiskaamiseen (jee), venyttelyyn ja treenivaate-inventaarioon. Tekisi nimittäin mieli ostaa jotain uutta, mutta ennen kun menen myymälään tai klikkaan verkkokauppaan pitää tsekata mitä mulla olikaan ennestään..

Treenipukuja:
Bloch, malli L1567

  • Turkoosinvärinen Bloch, mun ehdoton suosikki. Microkuitua, kuivuu nopeammin ja väri kestää pesut. Ainoa ongelma että kiireessä sotkeudun joskus olkaimiin! (vasen kuva).


Plume P53
dancedirect.com

  • musta Plume, hyvä kakkonen, myös microkuitua 
  • musta Gaynor Minden, kaunis malli mutta edestä hieman liian avonainen
  • punainen, kaiketi Capezion, takaa auki, todella pukeva, mutta puuvilla-lycraa ja jo aika kulunut
  • musta perus Bloch, mallia "tank", ei mitenkään ihana mutta toimii
  • valkoinen Capezio, säädettävät olkaimet, puuvilla-lycraa, ihon-värinen vuori, ostettu Coppeliaan 2 v sitten, harvoin käytän mutta oikeastaan aika nätti
  • marsipaanipossun värinen Plume, tupla-olkaimet, puuvilla-lycra, piti olla pinkki mutta klikkasin väärää väriä (myös liian tiukka)
  • yksi musta ja yksi tummansininen Capezion perus princess-cut tank, kulahtaneita kumpikin, kaapissa kaiken varalta 


Lisäksi hamosia kaksi kappaletta, löytyivät H&M:n verkkokaupasta, hulmuavaa viskoosia, loisto-ostos! Yhdet microshortsit, myös H&M, ja kasoittain verkkareita, lämppäreitä, joogahousuja.. Kahdet vaaleanpunaiset sukkahousut, joita käytän vain ja ainoastaan näytöksissä ja kasa mustia leggingsejä (n 40 den). Säärystimiä ja jarrusukkia pitämään jalat lämpiminä (ennen tuntia ja tangon aluksi, villasukat kiellettyjä salissa).

Tossuja:
Bloch Proform, vaikeat saada,
mutta mun suosikit!

Vanhoja tossuja, paljon muistoja..











Käytössä mulla on yhdet kärkitossut, Capezio Aerial, kohtapuolin loppuun kulutettu. Pehmeitä tossuja kahdet, Sansha Pro1 ja Blochin Pro Elastic. Varastossa kasa käytettyjä, joita en raski heittää pois, ei ainakaan ennen kuin  kuminauhat on otettu talteen. Niitä voi hyvin kierrättää kärkitossuihin!

Ohoh. Listasta tulikin pidempi kuin kuvittelin! Siitäkin huolimatta, aina mahtuu vielä yksi uusi suosikki-puku mukaan. Ja uudet kärkitossut tietenkin! Perjantaina meidän ihana opettaja toi omasta varastostaan neljä käyttämätöntä ja mittatilaustyönä tehtyä paria näytille - ja saimme sovittaa! Meitä on muutama jolla on vääränlaiset tossut (itseni mukaanlukien), ja ope mietti että jollekin saattaisi ehkä sopia hänen omat (siis vielä uudet) tossunsa. Mutta ikävä kyllä, ei yhtään Tuhkimoa joukossamme!

Bloch synergy 3/4
omat capeziot,
näissä pohjallinen
liian pitkä
Yksi Blochin pari sopi mulle melkein, pituus ja leveys olivat just eikä melkein ja tossut olivat supermukavat. En edes tiennyt että kärkkärit voisivat olla niin hyvät jalassa! Itse olisin heti ostanut kyseiset tossut jos olisin ollut kaupassa, mutta ope näki että niitten "vamppi" on liian korkea mun pikkuisille varpaille ja matalalle kaarelle. Hitsi.. olisi ollut niin hienoa pitää huippu-balleriinalle tehtyjä tossuja! No, ainakin tiedän nyt että Blochin tossuista minulle sopii koko 5 ja leveys yy (medium), ja että vampin pitää olla lyhyt ja pohjan mielellään "pre-arched", eikä liian kova.

Nämä uutuuspuvut olisivat just mun mieleen, etenkin kun mustia on ennestään ihan riittävästi. Ainoa ongelma, että puvut eivät ole saatavilla, ainkaan Suomesta käsin ostettaessa. Höh! Taidankin odottaa että Dance Directin ale loppuu ja uudet mallit tulevat myyntiin. Sitä paitsi Englannista tilattaessa ei joudu maksamaan tulleja ja rahtikin on paljon edullisempi. Taidan myös käydä täällä Footlightin kaupassa, siellä saa nimittäin 20% oppilas-alennusta. 
Mirella Tank Leotard,
kauniit värit ja leikkaus
Discount Dance
Bloch camisole leotard with pleating trim
Discount Dance

18.1.11

Kalenteri: 23.1.11 klo 18, Bolshoi Ballet: Class Concert / Giselle

Nyt tuli vihdoin tietoa Finnkinon sivuille, ja myös lipunmyynti on lähtenyt nopeasti käyntiin! Ensi sunnuntaina on siis mahdollisuus nähdä Bolshoi-baletin Giselle live-lähetyksenä elokuvateatteri Maximissa alkaen klo 18. Ennen kun päästään Gisellen pariin, nähdään ekstrana yksinäytöksinen Class Concert, joka ilmeisesti kertoo tähtien balettitunnista.

Gisellen roolissa nähdään Svetlana Lunkina, Albrechtina Dmitry Gudanov ja Myrthana Maria Allash. Koreografia on uusi (Juri Grigorovitsh), mutta musiikki tietenkin Adolph Adam.

Esityksen kesto n. 3h 35 min, sis kaksi väliaikaa. Liput 22 / 19 €. Liput tulivat myyntiin 18.1.2011 ja voit ostaa ne suoraan täältä: www.finnkino.fi/Websales

La 22.1.2011 klo 17:45 Huomiseen näytökseen vielä 129 lippua jäljellä!

Yritän ehdottomasti päästä paikalle! Ja tiedän kysymättäkin että tuttuja kasvoja tulee näkymään kasapäin:)

Svetlana Lunkina, Giselle, 1.näytös:

 
Vertailun vuoksi Natalia Osipova:



Ja vielä Dorothee Gilbert:


17.1.11

Töistä balettiin ja vatsa murisee..

Balettia vielä kolme varttia jäljellä ja meikällä on jo nälkä.. Paitsi että masun murina kuuluu musiikin päälle, lässähtää tässä kohtaa energia, keskittyminen ja hypyistä pomppu. Kerran unohdin kiireessä kokonaan syödä, mutta tajusin asian vasta tangossa. Puolessä välin tuntia oli pakko kaivaa banaani laukusta kun kädet tärisi. Piruetit meni päin seiniä ja hyvä etten vetänyt lipat! Tunnin jälkeen olikin niin karsee hiilari- ja protskuhimo että tuli syötyä kahden päivän edestä. Mutta minkäs teet kun töissä syödään lounasta balettitreenin kannalta ihan liian aikaisin. Porukka kokoontuu taukotilaan viimeistään puoli 12, jotakuinkin se aika jolloin itse söisin mieluiten vielä aamiaista. Öhöm. Ja kun treenit alkavat yleensä klo 18 tienoilla, tankki on jo tyhjä. Ei auta muu kun olla jonkin sortin fiksu ruokailustrategia treenipäiville.. 


Koska en kerkiä tehdä evästä kotona (okei, en viitsi), ostan melkein aina valmista mikroruokaa. Thaikuutiot, joissa on kanaa ja riisiä ovat yksiä suosikkeja. Myös Vian Tortellinipasta on ihan syötävää. Pääasia, että ruoka ei ole liian rasvaista eikä turvota (ei papuja!), ja että siinä on jotain ravitsemuksellisesti arvokasta. Jukurtti ja rahka ovat myös hyviä, ja se uusi plus-maito on hyvä palautumiseen kun siinä on reilusti enemmän proteiinia. Hedelmiä pitää tietenkin olla ja ilman banaaneja ei tule mitään, syön varmaan 500-700 kpl vuodessa. Huh. Se mainos, joka väittää banaanien sopivan vaan apinoille? Olen juonut gainomaxeja, ja popsin kyllä mielummin banaania. En oikein välitä keinotekoista makuista. Siksi tykkään erityisesti pähkinöistä ja myslipatukoista, joista Nak´d -merkkiset ovat ihan parhaita. Helsingissä niitä muuten saa Punnitse ja Säästä -myymälöistä. 

Mun oma jonkin-sortin-fiksu-ruokailustrategia treenipäivälle olisi parhaimmilaan tämän näköinen:

  • Aamiainen: puuroa tai banaanismoothie (esim. banskua, rahkaa, kaurahiutaleita, appelsiinimehua), kahvi
  • Lounas: kanaa tai tonnikalaa, riisiä (ruskeaa miel.), tai pastaa ja salaattia. Juomana vettä pitkin päivää
  • Välipala: esim. minuuttipuuroa (Rainbow:n omena-kaneli) ja maustamatonta jukurttia, klementiini ja kahvia
  • Energiapala matkalla töistä balettiin: banaani ja myslipatukka 
  • Palautumiseen: rasvatonta maitoa, tonnikala-reissumies, omena, saksanpähkinöitä, avokadoa..
  • Rehellisyyden nimissä listalta puuttuu se suklaalevy johon sorrun turhan usein treenien jälkeen, kun hiilarihimo iskee eikä mikään muu auta! Onneks ehdin kuluttaa melkein kaikki extra kalorit ;)



Tämä tanssija muisti tankkauksen!
Kuva ja tanssija: tuntematon
 Mun pointtina (heh) tässä jutussa on että tanssija ei pärjää ilman kunnon ruokaa. Ei sen puolen kukaan muukaan. Mutta erityisen tärkeätä on tankkauksen ajoittaminen ja ruoan laatu. Ähkyisenä ei ole kiva treenata, ja nälkäisenä vielä vähemmän. Lihakset myös tarvitsevat proteiinia palautuakseen, ja eron kyllä huomaa! Mitenkäs te järjestätte ruokailun? Ja onko muilla hyviä eväsvinkkejä?

15.1.11

Tervetuloa Balettikassiin!

Dear reader, hyvä lukija!

Saatat tuntea mun jorinoita ennestään englanninkielisestä  Pointe Til You Drop  -blogistani, jota olen pitänyt viime marraskuun alusta. Välillä tekee kuitenkin mieli kirjoittaa suomeksi ja kertoa ja kommentoida myös paikallisista tanssijutuista. Ja miksei jostain muustakin! Treeni-smoothien resepti tulossa.. "Johannan Balettikassi" on siten tarkoitus olla ikään kuin pikkusisko sen vanhemmalle blogille, yhteisiä piirteitä ja tyyliä, mutta omat juttunsa kuitenkin. En siis käännä tekstiä sieltä suoraan tänne. Paitsi jos joku lukijoista haluaisi vastaavan postauksen myös suomeksi. :) Muitakin ideoita ja toiveita otetaan mielellään vastaan!

Kuulin just kavereilta (kiitos Janina ja kiitos toinen Johanna!), että Maximiin olisi tulossa taas baletti-live-lähetystä! Joulukuussa näyttivät suorana Pähkinäsärkijän, jonka missasin kun en tiennyt. Grr.. Mutta siis nyt 24.1. 23.1. olisi nähtävissä jotain joka omituista kyllä ei näy millään Finnkinon nettisivuilla. Kyseessä taitaa olla kuitenkin Bolshoin Giselle, ja ennen varsinaista näytöstä päästään kurkkaan myös harjoituksiin! Pitänee vissiin vanhanaikaisesti soittaa itse teatteriin.. Ja kun tiedän niin juttu tänne! Giselle oli muuten ensimmäinen baletti jonka näin livenä, muistaakseni joskus 12-vuotiaana. En tiennyt baletista juuri mitään, mutta se teki ison vaikutuksen pieneen tyttöön! En ikinä unohda sitä hetkeä kun 2.näytöksessä wilit tulivat näyttämön molemmilta puolilta yhteisen morsiushunnun alla, ja sit - hui - huntu nousi ilmaan ja maailma oli ihan toisenlainen. Baletin tarina on varmaan monelle tuttu ennestään, mutta tässä vielä mun yhteenveto:  

Natalia Osipova, photo:Damir Yusupov.
Herttua huijaa viattoman maalaistytön Gisellen uskomaan että hän on eri ja vapaa mies, ja Giselle kihlautuu rakastuneena. Sadonkorjuujuhlissa ehditään tanssia ja iloita mutta juoni paljastuu kun oikea morsio saapuu paikalle ja heikko-sydäminen Giselle kuolee sydänsuruun. Tarina ei tietenkään lopu tähän vaan Giselle kutsutaan haudan takaa liittymään wileihin, jotka kuolivat neitseinä ja rakkaudessa pettyneinä. Wilit houkuttelevat yölliseen metsään kulkeneita miehiä tanssimaan kuolemaansa asti. 

Katso mitä tapahtuu kun Natalia Osipovan Giselle muuttuu wiliksi ja uhmaa kaikkia painovoiman lakeja! Huokaus, miten upeata...

Kun herttua Albrecht lopulta tuo kukkia haudalle näkee Giselle kuitenkin miehen syvän katumuksen. Ja koska rakkaus voittaa lopulta kaiken ja Giselle on anteeksiantoa täynnä, pelastaa hän Albrechtin muitten wilien (ja heidän kuningattaren) käsistä. Kun Albrecht tajuaa että  Giselle pelasti hänen henkensä, jää hän itkemään tämän haudan viereen...

Jos haluat lisää, mun yhdellä suosikkisivustolla on juuri nyt loistava Giselle taustoitus, historiaa, tanssijoita, videolinkkejä jne.. Klikkaa tänne: The Ballet Bag: Giselle.


P.S. Ja vielä vinkki niille, joilta tämä suomalainen 3-osainen tanssi-dokkari Balettioppilaitoksen nuorista tanssijoista "Baletti on kivaa!" meni ohi. Linkin alta löytyy Ylen nettitelkku Areena, ja sarjan ensimmäinen osa. Samalta sivulta pääsee tietenkin katsomaan myös osat 2 ja 3. Esityspäiviä on jäljellä enää 14. Älä missaa!